Strony: 1
Wątek Zamknięty
Serwus
Każdy z użytkowników wózków widłowym zapewne wie jak ważnym i wpływającym na bezpieczeństwo pracy jest stan łańcuchów.
Termin jego kontroli i regulacji określony jest w instrukcji eksploatacji.Jednakże kontrolę stanu łańcuchów należy przeprowadzać każdorazowym przy przeglądzie konserwacyjnym wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia; regulacje natomiast według potrzeby.
Wiemy już kiedy należy kontrolować wydłużenie łańcucha, ale w jaki sposób samemu się za to zabrać ?
Zaczynamy od oczyszczenia łańcucha z zanieczyszczeń.Po zdemontowaniu łańcucha / łańcuchów należy:
zanurzyć je w kąpieli parafinowej (lub innymi środkami myjącymi ) w celu dokładnego usunięcia pokrywających go zanieczyszczeń (smaru, kurzu itp.),
po wyciągnięciu z kąpieli i osuszeniu łańcucha dokonać jego szczegółowych oględzin polegających na sprawdzeniu każdego ogniwa ( płytek i sworzni ). W przypadku stwierdzenia pęknięć, wytarć lub innych uszkodzeń mechanicznych należy łańcuch wymienić nawet w przypadku, gdy pomiar wydłużenia łańcucha zawierał się w dopuszczalnych granicach.
Następnie dokonujemy pomiaru łańcucha / łańcuchów ( w zależności od typu wózka ) polegającego na zmierzeniu ewentualnego wydłużenia
( wartość podana w tabeli nr 1 ). Wydłużenie mierzyć w kilku miejscach łańcucha ( 3 - 4 ). Pomiaru dokonać zgodnie z rysunkiem nr 1. Wartości wymiarów Pn, Ln podane zostały w tabeli nr 1.
Tabela nr 1
Wymiary nominalne i rzeczywiste dopuszczalne dla łańcucha
Rysunek nr 1
Kontrola wydłużenia łańcucha
Dobrze załóżmy że już potrafilibyśmy zmierzyć wydłużenie łańcucha, tylko czym to zrobić ?
Musimy wykorzystać do tego celu specjalistyczny przymiar liniowy lub suwmiarkę o długości pomiarowej umożliwiającej zmierzenie wymiaru L ( poz.5 w tabeli nr 1 ). Na rysunku nr 2 przedstawiono pomiar wartości L za pomocą przymiaru liniowego.
Rysunek nr 2
Pomiar wydłużenia łańcucha przy pomocy liniału.
Przykładowy przymiar liniowy.
Oprócz sprawdzenia stanu łańcucha musimy wykonać również oględziny elementów mocujących łańcuch. Należy sprawdzić dokładnie wszystkie elementy mocujące łańcuch (sworznie, nakrętki, podkładki, zawleczki zabezpieczające), zwracając szczególną uwagę na uszkodzenia mechaniczne, oraz zużycie gwintu w sworzniach i nakrętkach, używając do tego celu wzorników gwintów.
W przypadku konieczności wymiany stosować odpowiednie elementy złączne uwzględnione w katalogu części zamiennych (dostarczonym przez producenta wózka), dla danej marki i typu wózka.
Po pozytywnych oględzinach łańcucha, przed ponownym jego założeniem należy go zakonserwować.
Do konserwacji łańcucha po 1200 motogodzinach należy używać oleju o lepkości 10 – 15 0E.. Zaleca się dodanie do oleju ok. 5% siarczku molibdenu ( MoS2), który należy dokładnie rozprowadzić poprzez mieszanie. Olej należy nagrzać do temperatury 60 0C.
Do tak przygotowanej kąpieli należy włożyć łańcuch i przetrzymać go w niej przez okres 30 minut.
Można stosować innego rodzaju smary do łańcuchów np. w aerozolach
Inaczej sprawa wygląda przy konserwacji łańcucha zbieżnym z przeglądami eksploatacyjnymi lub konserwacyjnymi UDT , ze względu częste ich wykonywanie konserwacja taka polega na oliwieniu poprzez pocieranie ogniw łańcucha pędzlem nasączonym olejem.
Do konserwacji łańcucha należy używać oleju o lepkości 10 – 15 0E.. Zaleca się dodanie do oleju ok. 5% siarczku molibdenu ( MoS2), który należy dokładnie rozprowadzić poprzez mieszanie. Olej należy nagrzać do temperatury 60 0C.
Można stosować innego rodzaju smary do łańcuchów np. w aerozolach
Ostatnią czynnością jaką mamy do zrobienia po wykonaniu pomiarów uciągu łańcucha i jego konserwacji jest sprawdzenie naprężenia łańcucha lub łańcuchów podnoszenia w zależności od typu wózka, jeśli regulacja jest konieczna należy dokręcić / odkręcić nakrętkę N (rys nr 3a, 3b).
Offline
Wątek Zamknięty
Strony: 1