Polskie forum o wózkach widłowych

Polskie forum o wózkach widłowych tutaj znajdziesz wszystko czego szukasz.

Nie jesteś zalogowany.

#1 2012-10-09 08:55:38

e-pomoc84
Moderator
Zarejestrowany: 2011-03-16
Posty: 285

Pomiar uciągu łańcucha - krok po kroku ....

Serwus http://emoty.blox.pl/resource/papa.gif

   Każdy z użytkowników wózków widłowym zapewne wie jak ważnym i wpływającym na bezpieczeństwo pracy jest stan łańcuchów.
Termin jego kontroli i regulacji określony jest w instrukcji eksploatacji.Jednakże kontrolę stanu łańcuchów należy przeprowadzać  każdorazowym przy przeglądzie konserwacyjnym wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia; regulacje natomiast według potrzeby.

   Wiemy już kiedy należy kontrolować wydłużenie łańcucha, ale w jaki sposób samemu się za to zabrać http://emoty.blox.pl/resource/zastanawia.gif ?

   Zaczynamy od oczyszczenia łańcucha z zanieczyszczeń.Po zdemontowaniu łańcucha / łańcuchów należy:
zanurzyć je w kąpieli parafinowej (lub innymi środkami myjącymi ) w celu dokładnego usunięcia pokrywających go zanieczyszczeń (smaru, kurzu itp.),
po wyciągnięciu z kąpieli i osuszeniu łańcucha dokonać jego szczegółowych oględzin polegających na sprawdzeniu każdego ogniwa ( płytek i sworzni ). W przypadku stwierdzenia pęknięć, wytarć lub innych uszkodzeń mechanicznych należy łańcuch wymienić nawet w przypadku, gdy pomiar wydłużenia łańcucha zawierał się w dopuszczalnych granicach.
   Następnie dokonujemy pomiaru łańcucha / łańcuchów ( w zależności od typu wózka ) polegającego na zmierzeniu ewentualnego wydłużenia
( wartość http://www.vendo24.com.pl/dysk/zdjecia_wozkow/e_pomoc84_0031_al.jpg podana w tabeli nr 1 ). Wydłużenie mierzyć w kilku miejscach  łańcucha ( 3 - 4 ). Pomiaru dokonać zgodnie z rysunkiem nr 1. Wartości wymiarów Pn, Ln podane zostały w tabeli nr 1.

   Tabela nr 1
   Wymiary nominalne i rzeczywiste dopuszczalne dla łańcucha

http://www.vendo24.com.pl/dysk/zdjecia_wozkow/e_pomoc84_0032_tabela.jpg


   Rysunek nr 1
   Kontrola wydłużenia łańcucha

http://www.vendo24.com.pl/dysk/zdjecia_wozkow/e_pomoc84_0033_rysunek.jpg

   Dobrze załóżmy że już potrafilibyśmy zmierzyć wydłużenie łańcucha, tylko czym to zrobić http://emoty.blox.pl/resource/zastanawia.gif?

    Musimy wykorzystać do tego celu specjalistyczny przymiar liniowy lub suwmiarkę o długości pomiarowej umożliwiającej zmierzenie wymiaru L ( poz.5 w tabeli nr 1 ). Na rysunku nr 2 przedstawiono pomiar wartości L za pomocą przymiaru liniowego.

   Rysunek nr 2
   Pomiar wydłużenia łańcucha przy pomocy liniału.

http://www.vendo24.com.pl/dysk/zdjecia_wozkow/e_pomoc84_0035_rysunek.jpg

   Przykładowy przymiar liniowy.
http://www.vendo24.com.pl/dysk/zdjecia_wozkow/e_pomoc84_0036_przymiar.jpg

    Oprócz sprawdzenia stanu łańcucha musimy wykonać również oględziny elementów mocujących łańcuch. Należy sprawdzić dokładnie wszystkie elementy mocujące łańcuch (sworznie, nakrętki, podkładki, zawleczki zabezpieczające), zwracając szczególną uwagę na uszkodzenia mechaniczne, oraz zużycie gwintu w sworzniach i nakrętkach, używając do tego celu wzorników gwintów.
W przypadku konieczności wymiany stosować odpowiednie elementy złączne uwzględnione w katalogu części zamiennych (dostarczonym przez producenta wózka), dla danej marki i typu wózka.

    Po pozytywnych oględzinach łańcucha, przed ponownym jego założeniem należy go zakonserwować.

    Do konserwacji łańcucha po 1200 motogodzinach należy używać oleju o lepkości 10 – 15 0E.. Zaleca się dodanie do oleju ok. 5% siarczku molibdenu ( MoS2), który należy dokładnie rozprowadzić poprzez mieszanie. Olej należy nagrzać do temperatury 60 0C.
Do tak przygotowanej kąpieli należy włożyć łańcuch i przetrzymać go w niej przez okres 30 minut.
Można stosować innego rodzaju smary do łańcuchów np. w aerozolach

   Inaczej sprawa wygląda przy konserwacji łańcucha zbieżnym z przeglądami eksploatacyjnymi lub konserwacyjnymi UDT , ze względu częste ich wykonywanie konserwacja taka polega na oliwieniu poprzez pocieranie ogniw łańcucha pędzlem nasączonym olejem.
Do konserwacji łańcucha należy używać oleju o lepkości 10 – 15 0E.. Zaleca się dodanie do oleju ok. 5% siarczku molibdenu ( MoS2), który należy dokładnie rozprowadzić poprzez mieszanie. Olej należy nagrzać do temperatury 60 0C.
Można stosować innego rodzaju smary do łańcuchów np. w aerozolach

    Ostatnią czynnością jaką mamy do zrobienia  po wykonaniu pomiarów uciągu łańcucha i jego konserwacji jest sprawdzenie naprężenia łańcucha lub łańcuchów podnoszenia w zależności od typu wózka, jeśli regulacja jest konieczna należy dokręcić / odkręcić nakrętkę N (rys nr 3a, 3b).

http://www.vendo24.com.pl/dysk/zdjecia_wozkow/e_pomoc84_0037_mocowanie1.jpg

http://www.vendo24.com.pl/dysk/zdjecia_wozkow/e_pomoc84_0037_mocowanie2.jpg

http://emoty.blox.pl/resource/23_132_5.gif


"Życie jest jak pudełko czekoladek - nigdy nie wiesz, co ci się trafi. Forrest Gump "

Offline

 

Stopka forum

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson