Polskie forum o wózkach widłowych

Polskie forum o wózkach widłowych tutaj znajdziesz wszystko czego szukasz.

Nie jesteś zalogowany.

#1 2012-08-27 23:16:40

fof
New member
Zarejestrowany: 2012-08-27
Posty: 1

Środek ciężkości i kilka pytań..

Witam, zapisałem się na kurs wózków i myślałem, że wózki to trochę prostsza sprawa, zostałem obsypany informacjami z fizyki, matematyki oraz sprawami związanymi z budową mechaniczną wózka (z tym chyba największy kłopot mam bo nigdy w tym temacie obyty nie byłem). I mam takie pytanka:

1. Jak chłodzony jest silnik elektryczny? on nie posiada chłodnicy i zbiornika płynu chłodzącego w przeciwieństwie do spalinowego? Posiada miskę olejową tak jak spalinowy?

2. Środek ciężkości wózka oddala się lub przybliża w zależności od nachylenia masztu(od siebie lub do siebie) a co się dzieje ze środkiem ciężkości jeśli podniesiemy widły do góry z pionowym masztem? pozostaje on w tym samym miejscu? nie zmienia swojego położenia? jeśli mamy ładunek na maksymalnej wysokości ale nie buja się to nie zwiększa się ryzyko wywrócenia wózka? pytam się bo wyraźnie określane są wartości udźwigu zredukowanego i nie wiem czy to dlatego, że zmienia się jakoś środek ciężkości czy to tylko zabezpieczenie przed zbytnio kołysającym się ładunkiem na widłach na znacznych wysokościach.

Offline

 

#2 2012-08-28 23:11:12

przemek2509
Member
Zarejestrowany: 2012-06-29
Posty: 16

Re: Środek ciężkości i kilka pytań..

ad.1
Silnik elektryczny może być chłodzony za pomocą wentylatora przykręconego do osi wirnika, czym szybciej kręci się silnik tym mocniej wentylator go schładza. Stojan silnika może być też żebrowany na kształt radiatora i w ten sposób może odprowadzać ciepło. Bywają również silniki, które nie mają jako takiego, dodatkowego chłodzenia.

ad.2
Podnosząc ładunek pionowo środek ciężkości nie ulega przesunięciu, ale udźwig jest zredukowany ze względu na możliwość operowania ładunkiem na wysokości.
Przykład:
podnosisz ładunek na wys. 1m, odchylasz maszt max. od siebie to środek ciężkości odsuwa się powiedzmy o 10cm.
ten sam ładunek na wysokości np. 5m,  odchylasz maszt max od siebie to środek ciężkości odsunie się np o 1 metr.
Graf obciążeń pokazuje z jakim max ciężarem i na jakiej wysokości wózek nie straci stabilności. Oczywiście nie ma mowy o jeżdżeniu z wysoko podniesionym ładunkiem (przynajmniej do dnia egzaminu)
Układanie (paletowanie) wygląda tak, że podjeżdżasz do miejsca paletowania z ładunkiem uniesionym max 30cm. nad ziemią i masztem na siebie, zatrzymujesz wózek (nie pamiętam czy na egzaminie nie trzeba jeszcze zahamować  ręcznym), dopiero podnosisz na żądaną  wysokość, podjeżdżasz z ładunkiem nad miejsce gdzie ma być odstawiony, odchylasz maszt do pionu o opuszczasz ładunek. Tak to mniej więcej jest na egzaminie a później w praktyce to już czasem bywa różnie, wolna amerykanka oczywiście w granicach rozsądku.

Offline

 

Stopka forum

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson